Anslut er organisation

Nyttan med Fortbildningstjänsten för er organisation

Fortbildningstjänsten är en del av MSB:s utbildningssystem och MSB:s stöd till räddningstjänst för att utveckla och kvalitetssäkra den egna kompetensen och den samlade förmågan.

Fortbildning är en viktig faktor för att skapa och vidmakthålla kompetens och förmåga att genomföra effektiva räddningsinsatser, inte minst då risker förändras och nya risker tillkommer. Fortbildning är även ett medel för att ta till vara utveckling inom metod, teknik och taktik.

Idag arbetar räddningstjänster lokalt fram utbildningar inom olika områden. Utbildningarna varierar i innehåll, omfattning och kvalitet. Utbildningar måste ständigt utvecklas vad gäller relevans, innehåll och pedagogik. Flertalet kommuner saknar både personella och ekonomiska resurser för detta. MSB har genom Fortbildningstjänsten möjlighet att tillhandahålla en samlad kanal för kvalitetssäkrade webbutbildningar inom fortbildning. 

Störst nytta får er organisation om ni systematiskt inarbetar in Fortbildningstjänstens utbud som en integrerad del av er egen utbildnings och övningsverksamhet. Som arbetsgivare har ni möjlighet att peka ut vilka utbildningar en anställd ska gå och med vilket intervall. Förhoppningen är att utbudet ska ersätta delar av er egen övnings och utbildningsutbud för att på så vis frigöra personella och ekonomiska resurser men också komplettera där eget material saknas. Konceptet innebär att den anställde genom självstudier först tar del av en webbutbildning, sedan följs den upp i grupp med en instruktör för fortsatt teoretisk och praktisk övning, inom vilket MSB tillhandahåller upplägg för delar av övningsaktiviteterna. 

Stödet inom Fortbildningstjänsten kommer successivt att utvecklas med fler webbutbildningar och funktioner.

Läs mer om utbildningen

Era medarbetare ges tillgång till kvalitetssäkrade webbutbildningar inom ett flertal ämnen - från grundnivå och uppåt. 

Som organisation ges ni även möjlighet att få behörighet som administratörer. Hur många administratörer ni vill ha styr ni själva över. MSB tillhandahåller en behörighet som kan tilldela ytterligare personer rollen som administratörer. Som administratör kan organisationen själva registrera studerande på utbildningar (enskilt eller gruppvis), följa upp genomförda aktiviteter av era medarbetare samt exportera sammanställning av genomförda aktiviteter. Organisationernas medarbetare särskiljs åt och ni ser endast era egna medarbetares aktiviteter. Efter att er organisation ansökt om tillträde i Fortbildningstjänsten tilldelas er organisation en administratörsbehörighet. 

De studerande kan även välja att självregistrera sig på utbildningar utöver de som er organisation (genom administratören) registrerat dem på.  

I tjänstens utbud finns förutom webbutbildningar, instruktörsstöd (övnings PM, PowerPoints-presentationer etc), forum för era medarbetare att diskutera sakfrågor inom ett visst ämnesområde, Förteckning över räddningstjänsters lokala utbildningsmaterial samt ett nyhetsflöde med aktualiteter från MSB. 

Stödet inom Fortbildningstjänsten kommer successivt att utvecklas med fler webbutbildningar och funktioner.
Fram till dess att en avgift införs kan alla kommunala räddningstjänsters medarbetare självregistrera sig och få ett konto i Fortbildningstjänsten. Kontoinnehavaren ges tillgång till Fortbildningstjänstens hela utbud. Det finns inga krav om motprestationer och när avgift införs kommer information om detta ges i god tid. Det blir då upp till varje organisation att besluta om dess medarbetare ska ges fortsatt tillgång till tjänstens innehåll. 

Om er organisation önskar tilldelas rollen som administratör mailar ni supportfortb@msb.se och uppger organisation samt namnet på den som ni önskar ges administratörsroll nr 1. Önskas fler administratörer tilldelar administratör 1 hos er dessa. 

Vid införande av avgift blir det på organisationsnivå anslutning sker med löpande abonnemang som faktureras årsvis. I ansökningsformuläret uppger organisationen organisationsnummer, faktureringsuppgifter samt attestansvarig.  Till attestansvarig skickas sedan ett e-postmeddelande där denna ska bekräfta ansökan (klicka på länk för bekräftelse). När en organisation ansöker om tillträde uppger de samtidigt antalet anställda. När en organisation är bekräftad läggs domännamnet in och organisationens anställda kan självregistrera sig och starta konton. Formuläret för ansökan kommer att återfinnas här med tydliga instruktioner om tillvägagångssätt och villkor. 


Att vara instruktör handlar om att vara ett stöd till sina kollegor i att utveckla nya kunskaper och förmågor. Instruktören behöver känna till och behärska Fortbildningstjänstens innehåll och funktioner samt kunna använda dem. Men att vara instruktör handlar också om att agera ambassadör för tjänsten och att arbeta för att få in tjänstens utbud som en del i organisationens utbildnings och övningsarbete. 
För att få till ett bra lärande tänker vi oss att den anställde inom räddningstjänsten genomför aktuell webbutbildning som självstudier när och där det passar denne, gärna utifrån en utbildningsplan som instruktören eller ansvarig chef har tagit fram. Utsedd instruktör (inom den egna organisationen) samlar sedan en grupp som gått aktuell webbutbildning och genomför ett kompletterande teoretiskt och/eller praktiska utbildningspass, detta för att tillsammans fördjupa kunskaperna genom att repetera, diskutera och öva. Till Instruktörens hjälp tillhandahåller MSB genom Fortbildningstjänsten ett fördjupningsmaterial att utgå ifrån. Materialet kan t.ex. vara övnings PM, en PowerPoint med några bilder och talmanus, eller några övningsfrågor. Därefter genomför organisationen egna övningar – först då omvandlas kunskaperna till färdigheter med stärkt förmåga hos den anställda. 
Som instruktör behöver denne själv först ta del av webbutbildningen ”Instruktörsutbildning” som förklarar Fortbildningstjänstens koncept och som ger praktiska verktyg i pedagogiskt ledarskap. Därefter behöver instruktören ta del av den webbutbildning denne är satt att fördjupa gruppens kunskaper inom samt satt sig in i det fördjupningsmaterial som finns på tjänsten och som är till för instruktören. Instruktören behöver även ta del av de styrdokument som finns för utbildningen såsom exempelvis kursplan med lärandemål samt funderat över hur underlaget för sina deltagare ser ut och vilka anpassningar som det innebär. Med underlag menar vi deltagarnas förutsättningar såsom vad de har med sig in i lärandet – vilken kunskaper och erfarenheter inom området har de? Hur ser inställning och attityder ut? Vad har de för studievana och finns det andra ”trösklar” som behöver adresseras innan eller under lärandet? Innan genomförande av passet är det bra om instruktören har reflekterat över organisationens brister eller utmaningar inom ämnesområdet så att denne kan koppla ihop utbildningens innehåll med lokala förutsättningar och utmaningar.
Beroende på organisation kan personerna som ansvarar för att registrera och för att följa upp utbildningsaktiviteter skiljas åt: Ibland är det operativa chefer eller utbildningsansvariga som gör detta och ibland ligger ansvaret hos instruktörerna. Er organisation bestämmer hur ni vill ha det och MSB tilldelar administrationsbehörighet utifrån det.